ebooks logo journals logo reference works logo abstract databases logo
bullet  SIGN IN Register | Why Register? | Got a Voucher? alerts   marked lists   shopping cart 

informaworld

HOME   |   SEARCH   |   BROWSE
    Issues List       Latest Issue       Volume 61 Issue 2       Subscribe       Article       References       Related articles      
<< firstfirst   < prevprev   Table of contentstoc   next >next   last >>last
Publisher Logo Publication Cover
Search within this journal

Zinc Intake From Supplements and Diet and Prostate Cancer 

Authors: Alejandro Gonzalez a;  Ulrike Peters a;  Johanna W. Lampe a; Emily White a
Affiliation:   a Cancer Prevention Program, Fred Hutchinson Cancer Research Center, and Nutritional Sciences Interdisciplinary Degree Program, University of Washington, Seattle, Washington, USA
DOI: 10.1080/01635580802419749
Publication Frequency: 6 issues per year
Published in: journal Nutrition and Cancer, Volume 61, Issue 2 March 2009 , pages 206 - 215
Formats available: HTML (English) : PDF (English)
Article Requests: Order Reprints : Request Permissions


Funding Agency: National Institutes of Health
Grant ID(s): R25 CA94880, R01 CA74846

Abstract

Laboratory and animal studies suggest a beneficial effect of zinc on prostate cancer. We evaluated the association between dietary and supplemental zinc and prostate cancer within the VITamins And Lifestyle (VITAL) cohort, a study specifically designed to evaluate the impact of dietary supplements and cancer risk. Of 35,242 men who completed the baseline dietary and supplemental questionnaire, 832 men developed invasive prostate cancers between October 2000 and December 2004. Ten-year average intake of supplemental zinc was not associated with a reduced prostate cancer risk overall (adjusted hazard ratio (HR) = 0.82 (95% confidence interval (CI) 0.58-1.14) for >15mg/day vs. nonuse, P for trend = 0.44); however, risk of advanced prostate cancer (regionally invasive or distant metastatic, n = 123) decreased with greater intake of supplemental zinc (adjusted HR = 0.34, 95% CI = 0.13-1.09 for 10-yr average intake > 15 mg/day vs. nonuse, P for trend = 0.04). Dietary zinc was not associated with prostate cancer. In this prospective cohort, long-term supplemental zinc intake was associated with reduced risk of clinically relevant advanced disease. This study had limited ability to study early-stage disease because detection of early-stage disease is highly related to having a PSA test, and information on PSA was only available at baseline. Because few other epidemiologic studies have investigated the association between zinc and prostate cancer, and these have not yielded consistent findings, further research is needed.
view references (32)
Bookmark with:
  • CiteULike
  • Del.icio.us
  • BibSonomy
  • Connotea
  • More bookmarks
Privacy Policy | Terms & Conditions | Accessibility | RSS
FAQs in: English . Français . Español . 中文(简体和繁體)
© 2009 Informa plc